Sofra Sırları: Bunlar Dünyada Son Saatlerimiz! | Ufuk KADIZ

Geçen ay, sizleri Avrupa sinemasının unutulmayan, yeri doldurulamayan film serilerinden “Üç Renk” ile tanıştırmıştım. Kieslowski’nin eşsiz yönetmenliği 1990’lar ve sonraki dönemlere örnek oluşturmuş ve üzerine çok şey yazılıp çizilmiştir. Bu yazıda ise kendi coğrafyamızdan, kendi günlük yaşantımızdan izler taşıyan, son iki sene içerisinde birçok festivalde yarışan, kıymetli fakat gişede maalesef değerini görmemiş bir filmden bahsedeceğim: Sofra Sırları!

Sofra Sırları, 2017 yapımı, senaryosu ve yönetmenliği Ümit Ünal’a ait bir dram filmi. Başrollerinde televizyondan tanıdığınız ve şu sıralar Avlu dizisinde ekranları kasıp kavuran Demet Evgar, yine dizilerden ve sinema filmlerinden tanıdığınız Fatih Al ve Alican Yücesoy var. Peki bu filmi festivallere taşıyan, Demet Evgar’ın çokça konuşulmasını sağlayan ve seyredende büyük etkiler bırakan olay ne?

Demet Evgar’ın canlandırdığı Neslihan karakterini biraz çözümlemekle başlayalım. Neslihan, otuzlu yaşlarına gelmiş, evde eşi için sürekli yemekler pişiren, televizyon izleyen, hiçbir sosyal faaliyeti olmayan, tabiri caizse dilsiz bir kadın. Çok genç yaşta eşi Ethem Bey’le tanışmış ve kaçarak evlenmişler. Ethem Bey’le beraber şehir şehir gezen Neslihan, son durak olarak Mudanya’da, küçük bir kasabaya sıkışıp kalmış. Eşinin arkadaşları Ahmet ve Mehmet’in eşleri dışında görüştüğü kimsesi de yok. Peki bu sıkıcı, sıradan günlerin rengi ne zaman değişecek? Bu sorunun cevabı belli: eşi Ethem Bey ondan ayrılmak istediğinde.

Neslihan öyle bir aşk denkleminin içinde yer alıyor ki, bu çıkmazlar ancak ölümlerle beraber basitleşebiliyor. Ethem Bey, bekar komşuları Meral’a aşık; Meral ise Ethem Bey’in iş arkadaşı Mehmet’e. Mehmet’in evinde bekleyen bir eşi var, tıpkı Ethem Bey’in eşi Neslihan gibi. Meral’ın çıkmazı çok daha büyük, Mehmet’le çok mutlu fakat Ethem Bey’in bakışlarına ve tacizlerine maruz kalıyor, duyulmasından korktuğu için tepki de veremiyor. Malum küçük yer. Neslihan ise bu işlerin o kadar dışında ki, tüm bu sırlar, sofra sırları, birer birer ortaya çıkacak ve Neslihan’ın dönüşümü hikâyenin tamamını çözümleyecek.

Filmin kırılma noktasına atlayalım. Zaten Neslihan dışındaki tüm karakterlerimiz tamamen güvenilmez, yolda görseniz yüzüne tükürmek isteyeceğiniz insanlar. İşte bu insanların çevirmeye çalıştığı bir oyuna şahit oluyoruz. Ethem Bey, çalıştığı şirkette müdür konumunda ve büyük bir para, 2-3 milyon kadar, birden ortadan kayboluyor. Tabii ki parayı çalan kişi Ethem Bey. Ethem Bey’in ani ölümü paraların üzerine bir sır perdesi indiriyor. Ethem Bey’in hırsızlığına ortak olan Ahmet ve Mehmet de bu paranın peşine düşüyor. Sık sık Neslihan’ın kapısını çalmaya başlıyorlar, bir nevi nabız yoklamak için, paradan haberi var mı yok mu diye. Neslihan parayı bulmuş ve saklamıştır. Onlara da, evlerine gelen komisere de hiçbir detaydan bahsetmemiştir. Komiser sık sık Neslihan’la görüşür çünkü Ethem Bey’in ölümünü bir cinayet olarak nitelendirir, üstüne şirketten de para çalınınca işler iyice karışmıştır. Neslihan, bunca sıkışmışlık içinde birçok plan yapar ve planları tıkır tıkır işler. Ruhu çalınmış gibi görünen, asosyal Neslihan, üstüne üstelik sokağındaki çiçekçi çocukla yakınlaşır, âşık olur. Çocuk ise halinden memnun bir şekilde, bol bol yemek, masaj ve parayla Neslihan’la kalır.

Televizyon dünyasına kendini kaptıran, o renkli hayatı imrenerek izleyen karakterimiz bir nevi o güçlü karakterlere dönüşüyor. Güçleniyor, gücünü filmdeki tüm erkeklere de ispatlıyor. Eşinin ölümünden sonra yaptığı planlara uyarak ne Ahmet ve Mehmet’e ne çiçekçi Ramo’ya ne de polislere parayı veriyor. Parayı kimsesizlere, açlara ve hayalleri olan kadınlara, Ahmet ve Mehmet’in eşlerine veriyor istedikleri dükkânı açabilmeleri için. İşte Neslihan, kendi adaletini kendisi sağlayan bir kadın olarak Sofra Sırları’ndan bizlere el sallıyor.

Film, ilk gösterimini 24. Uluslararası Adana Film Festivali’nde yaptı ve büyük beğeni topladı. 37. Uluslararası İstanbul Film Festivali’nde Demet Evgar En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’ne layık görüldü. En İyi Senaryo ve En İyi Yönetmen ödüllerini de göğüsleyen filmin tanıtımında Demet Evgar’dan birkaç cümleyle bahsetmeden geçmeyi haksızlık sayıyorum. İki zıt karakter arasında büyük bir dönüşümü anlatan filmde Demet Evgar’ın oyunculuğu göz dolduruyor. Kendine has jest ve mimikleri, soğuk yüz ifadesi her ne kadar filmde Neslihan karakterine kötü bir tavır yüklese de bizler Neslihan’ı yalnız bırakamıyoruz. “İyi yaptı, oh!” demekten kendimizi alamıyoruz çünkü adalet maalesef durduk yere gelmiyor, birinin ya da birilerinin el atması şart. Demet Evgar da bu karakterle bütünleşen, yerine bir başkasını düşünemeyeceğimiz şahanelikte bir oyuncu.

O soğuk yüz ifadesinin söylediği şu repliği unutamayacağınıza eminim:

“Seni de öldürdüm. Bunlar dünyada son saatlerin!”

Ve şunu da ekleyelim: “Herkes her şeyi anlayacak diye bir şey yok.” Bu trajik hikâyede anlam veremeyeceğimiz çok şey var ama siz yine de kendinizi Neslihan’ın yerine koyun. Bu sırlarla yaşayabilir, hayatınıza devam edebilir misiniz? Bir cevabınız yoksa, en kötü bir dolar salatası yapıp yiyin. İyi gelir…

Ufuk KADIZ

ufukadiz@gmail.com

3 thoughts to “Sofra Sırları: Bunlar Dünyada Son Saatlerimiz! | Ufuk KADIZ”

  1. Filmi izlemedim hatta adını dahi duymadım ama bu öz ve yalın analizle hem merak ettim hemde filmi bi anda olsa izliyormuşum gibi oldum diyebilirim.
    Neslihan’ın amacı daha çok meraklandırdı doğrusu filmi izlemek konusunda…
    İyi ki de yapmış ohh :)))

  2. Kesinlikle katılıyorum “iyi ki de yaptı oh”😅 severek izlediğim bir filmdi analizi okuyunca tekrar açıp izleyesim geldi 😊

  3. Daha önce okumuştum ve yeniden okuduğumda aynı etkiyi yaşadım. Bu biçimde bir yorumlama okuyunca yazının haklı güzelliğini tebrik etmek dışında bir şey kalmıyor okurun elinde. Yeniden tebrik ederim kalemine yorumlarına sağlık 🌼💜🤟

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir